FilmnyheterSpelnyheter

Första infon om Elder Scrolls V: Skyrim

Game Informer har lyft på locket och tittat på vad vi kommer att få uppleva i Bethesda Softworks kommande rollspel The Elder Scrolls: Skyrim, och nu har artikeln scannats in och publicerats på nätet.

Du hittar de inscannade sidorna hos Gaming Everything. I artikelns inledning utlovas det att The Elder Scrolls V: Skyrim kommer att bjuda på en ny motor som bjuder på ”rugged beauty”, ett nytt stridssystem som uppmuntrar flexibilitet och kreativitet, ett helt omdesignat användargränssnitt och ”interaktivt berättande” som försöker ”återuppfinna sättet spelare upplever rollspel”. Du hittar informationen från artikeln nedan.

Handling

Som det antyddes i den teaser som släpptes på VGA 2010 i slutet av december kommer drakar att spela en stor roll i The Elder Scrolls V: Skyrim. 200 år har gått sedan händelserna i The Elder Scrolls IV: Oblivion. Världen är i upplösning, och under det inbördeskrig som rasar i spelets inledning börjar Skyrims invånare för första gången på flera hundra år upptäcka drakar i det snötäckta landet.

För länge sedan existerade en grupp av krigare vars enda uppgift var att utrota drakar. De kallades Dragonborn, och skyddades av en grupp soldater vid namn Dragonguard. När drakarna försvann blev Dragonguard Blades, och deras huvudsakliga uppgift blev att skydda ättelinjen Septim, vilka handlingen i Oblivion handlade om.

”The dragonborn can battle the dragons on another level”, sade Todd Howard, chef för teamet bakom Skyrim. ”They’re anointed by the gods. That’s why they can light the dragonfires to become an emperor. They kind of help make the world whole.”

Med tiden har dock Septim-ättelinjen dött ut, och medlemmarna av Dragonguard har jagats upp och dödats. Ingen dragonborn har setts till på åratal innan du dyker upp. Det faller på dina axlar att ta reda på varför drakarna är tillbaka och stoppa Skyrims undergång.

Gameplay

Skyrims levlingssystem är omgjort från grunden sedan tidigare spel i serien. Man väljer inte klasser i början av spelet, utan man kommer istället att få bestämma vilken sorts spelare man ska bli genom de val man gör under spelets gång. Skyrim kommer att ha ett obegränsat antal nivåer, men har ett ”soft cap” vid 50; man kan gå upp i högre nivå än så, men det går mycket långsammare. Man får också välja perks i ett system som låter snarlikt det från Fallout 3.

Antalet skills i spelet har sjunkit till 18, från 21 i Oblivion och 27 i Morrowind. De försöker tillfredsställa spelare som vill inrikta sig mot ett speciellt yrke, som magiker eller tjuv, samtidigt som de vill ge spelare möjligheten att välja skills som inte nödvändigtvis överensstämmer med karaktärens inriktning. De jobbar tydligen extra hårt för att se till att det här fungerar bra.

Bethesda har jobbat på att få striderna i Skyrim att kännas mer dynamiska och taktiska. Spelaren får ge varje enskild hand en speciell funktion, som ett vapen och en sköld, två vapen, ett vapen och en magi, och så vidare. Man kan kombinera dess fritt. Bethesda ska också ha tagit till sig kritiken från Oblivion och jobbat hårt på att förbättra striderna i spelet. Tredjepersonsvyn i spelet har förbättrats, och grottorna och de underjordiska miljöerna är mer varierade.

Uppdragen kommer att vara mycket mer dynamiska i Skyrim, och tar hänsyn till hur du har byggt din karaktär och vad han/hon har gjort tidigare i spelet. Några exempel som nämns är att om man spelar som en magiker kan en annan magiker närma sig dig i samband med ett uppdrag, vilket inte hade skett om man spelade som en karaktär med fokus på hand-to-hand-combat. Dödar man en innehavare av en butik som senare skulle ha gett dig ett uppdrag kan hans syster ta över butiken, men först vara tveksam till att ge dig uppdrag.

Uppdrag kommer också att anpassas efter vilken nivå din karaktär i och efter vad den har gjort tidigare. Som ett exempel kan platserna i uppdrag bestämmas efter vilka platser du har besökt tidigare, så att du inte behöver gå tillbaka till samma ställe flera gånger. Vilka fiender du möter under specifika uppdrag förändras också beroende på vilken nivå du är i och vilka svagheter och styrkor du har. Fiendernas svårighetsgrad anpassas dock inte efter spelarens nivå i lika hög grad som i Oblivion.

”The game eventually logs a huge storehouse of knowledge about how you’ve played, and subsequently tailors content to your capabilities and experiences,” sade Todd Howard. ”Entering a city, a young woman might approach you and beg you to save her daughter from kidnappers. The game will look at the nearby dungeons you’ve explored, automatically set the mission in a place you’ve never visited, and designate opponents that are appropriately matched to your strengths and weaknesses.”

Konversationer har omgjorts från grunden, och är mer dynamiska än tidigare. Börjar man prata med någon står de inte bara stilla och pratar, utan promenerar runt och tittar på andra personer eller gör helt andra saker samtidigt som de pratar med dig. Bethesda har dessutom öppnat upp plånboken och anställt fler röstskådespelare än i något av deras tidigare spel.

Slutspurt av funktioner: Man kan utmana spelkaraktärer i dueller, man kan sprinta, vissa uppdrag generaras automatiskt, karaktärsskaparen har förbättrats, man kan välja mellan tio olika raser, det finns barn, man har finishing moves, man kan jobb som smed, gruvbrytare, kock, skogshuggare och bonde, med mera, med mera. Du hittar hela listan över nyheter i The Elder Scrolls V: Skyrim i den här tråden på NeoGAF.

Observera: All information i gameplay-sektionen av artikeln härstammar från tråden i länken ovan, och det är mycket möjligt att de som har läst tidningen och publicerat informationen har fått något om bakfoten. Väl värt att ha i åtanke.

The Elder Scrolls V: Skyrim släpps till PlayStation 3, Xbox 360 och PC den 11 november. Du hittar de inscannade sidorna från Game Informers artikel nedan.

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer aldrig att publiceras eller delas. Obligatoriska fält är markerade med *.

*
*

eller

Alla bilder och filmklipp på Spelnyheter.nu tillhör respektive ägare.
En hemsida av Anders Norén.