FilmnyheterSpelnyheter

Recensioner: Gran Turismo 5

Efter sex till sju års utveckling och ett par tusen arbetstimmar spenderade på att skapa över 1 000 bilmodeller har Polyphony Digital slutligen släppt den redan på förhand ökända racern Gran Turismo 5.

När spelet nu står på hyllorna är den stora frågan huruvida den abnormt långa utvecklingstiden har resulterat i ett bra spel, och de svenska spelrecensenterna har svarat. Nedan hittar du en lista över recensioner av Gran Turismo 5, ett citat från respektive text och deras betyg. Du hittar snittbetyget längst ner i recensionen

Har vi missat någon recension? Hojta till i kommentarerna, så lägger vi till den.

SvD – 6/6

”Att stå på gasen för att tränga sig fram i tajta gokartlopp är en svettig historia, liksom att tygla en rytande V12-motor över nattsvarta toskanska skogsvägar. Gran turismo 5 är fullt av stora racingupplevelser. Bredden och djupet är nästan svindlande, så det är skönt att hitta pålitliga favoriter att återkomma till efter affärer med diverse exotiska ekipage. När det väl kommer till kritan är det jag och min Mini mot världen.”

Level 7 – 9/10

”Gran Turismo 5 är en bilsimulator fylld till bredden med bilar, banor och tävlingar. Spelets främsta egenskap är den lysande körkänslan och de fruktansvärt snygga premiumbilarna, men intrycket dras ned av omständliga menyer och en seg start. GT5 kräver en hel del tid för att växa, men alla som är redo att investera den tid som krävs kommer att belönas med den bästa bilsimulatorn hittills.”

Eurogamer.se – 9/10

”Spelet föddes idémässigt för fem år sedan och släpptes lös i världen igår, och är en snedvriden framtidsvision med en del felprioriteringar. Men det är dessutom ett spel som rör sig i oväntade och spännande riktningar, gör ett par imponerande förbättringar och genomsyras av kärlek till bilar, spelteknik och sin egen galna resa. Den största fördelen med att Gran Turismo har varit borta så länge är att återseendet blir desto ljuvare.”

Aftonbladet – 8/10

”Spelet är som bäst i det vanliga karriärläget, som i sin tur inte förändrats särskilt mycket alls sedan det senast begav sig. Man växlar fortfarande mellan maffiga turneringar med roliga villkor (som att bara använda europeiska bilar från 1970 eller tidigare) och specialtävlingar där man får åka rally eller coachas av Nascar-experten Jeff Gordon.”

Gameplayer – 8/10

”Skulle jag tycka att spelet vore ännu bättre med enbart 200 premiumbilar, om det hade resulterat i en jämnare spelupplevelse? Svaret är ja. Trots detta finns det nog inget racingspel på marknaden idag som är så fullpackat med material och evenemang som lär räcka med att underhålla racingentusiaster i nästan en hel livstid. Sett från det perspektivet är Gran Turismo 5 den perfekta bilsimulatorn.”

Skillpoint – 4/5

”När Gran Turismo 5 är på topp, då är har konkurrenterna inget alls att komma med, men spelet har en nästan schizofren känsla över sig. En känsla som säkerligen är djupt förankrad i en lång utvecklingstid, en vilja att vara alla till lags och i mångt och mycket i att gapa efter för mycket. Gran Turismo 5 känns som en riktigt topptrimmad bil, men med alldeles för mycket onödig vikt, som gör den trög och svårhanterlig. Men med rätt förare ombord parerar det nog vilket isberg som helst.”

Gamereactor – 7/10

”Ett anmärkningsvärt splittrat och ojämnt racingspel där det verkar ha funnits en osäkerhet i utvecklingen samt en vilja att stoppa in för mycket, göra för mycket istället för att göra ett fåtal saker riktigt, riktigt bra. Bland ett långsamt och ensidigt strukturerat karriärläge, ojämn grafik och helsnurrig presentation hittar jag förbättrad, dynamisk bilfysik, ett klart godkänt onlineläge och ursnygga Premium-kärror. Men det räcker inte för att klå Forza Motorsport 3.”

Snittbetyg: 8,4/10